Artikel publicerad i #3 2012 i Search Magazine.
I Sverige finns cirka 70 X-99:or varav ett 20-tal kappseglar aktivt. Produktionen startade i mitten av 80-talet och höll på fram till 2004. Under 2003 levererades nummer 600 som är bland de sista båtarna som byggdes. Skrov och däck är en sandwichkonstruktion med divinycell som distansmaterial. Kölen är fäst med 8 rostfria bultar och består av järn upptill och bly nertill. Masten är genomgående med dubbla spridare och maststag. Båten har successivt uppdaterats; 1990 fick den en stålkonstruktion i botten samtidigt som man gick från Bukh till Volvo Penta och satte aluminiumramar runt fönstren. 1996 uppdaterades däckslayouten, man gav båten en ny vattenlinje och ny typ av dubbla rutor på ruffsidan.
När man går ner i båten har man pentryt till babord och navigationsbord på styrbord sida. Salongen har två längsgående soffor. För om salongen finns toalett och garderob samt förpik med två kojer. Akter om nedgången är det öppet. I centrum av aktern finns en dubbelkoj. Kojen går inte ut till skrovsidorna vilket gör att det finns stuvutrymme både till babord och styrbord om kojen.
Carl-Johan ”Calle” Pihlgren har seglat X-99 sedan 2006 och det var kombinationen ”aktiv kappsegling i entyp och semestersegling” som lockade. – Jag gillar kappsegling som avgörs på vattnet och då det redan fanns ett gäng X-99:or på plats föll sig valet av båt enkelt. En fördel med att klassen är så flitigt kappseglad är att det finns ett stort utbud av begagnade segel att köpa. Förra året köpte jag en genua i nästan nyskick för 6000 kronor och en användbar spinnaker för 1300, avslutar Calle.
Just nu på Blocket.
Båtspecifikation
- Konstruktör Niels Jeppesen
- Längd 10,0 m
- Vattenlinje 8,5 m
- Bredd 3,0 m
- Djupgående 1,75 m
- Deplacement 2,9 ton
- Fenköl 1,2 ton
- Storsegel 32,2 kvm
- Genua 30 kvm
- Kryssfock 20 kvm
- Stormfock 8,5 kvm
- Spinnaker 78 kvm
- SRS tal 1,247
SRS: 1.247 (Mättalet är baserat på teoretisk data och de allra flesta båtar skulle hamna lägre om var och en tog ut individuellt mätbrev.) Maxfart kryss: En riktigt bra dag med 7 meter och platt vatten kan man komma upp i 7,2 på loggen. Maxfart undanvind: 15 – 18 knop
”X-99:ans något större kölblad gör att hon kan hålla bra höjd. – När vi håller den höjden som vi vill ha på kryssen klarar inte ens en båt som First 40:an att gå lika snabbt vilket gör att man även som liten båt kan hävda sig bland stora båtarna utan att bli totalt överkörd.” – Carl-Johan Pihlgren
Hur båten är att segla
Så här skriver Curt Gelin i sin bok om X99; 500 Segelbåtar i Test: ”Seglingsegenskaperna är allt en sugen seglare söker, även på nöjessegling. Båten är så lättdriven att den reder sig med storsegel och minsta focken. Balansen är ypperlig, båten seglar lätt med fin roderkänsla”
Farten i båten motsvarar ungefär morderna 36 fotare och båten har ca 1,247 i SRS tal, vilket hon rätt hanterad & med bra utrustning seglar upp till. Backstagen behöver skötas i gippar från medelvind. Man skotgippar helt enkelt. Backstagen är prima trimverktyg som innebär att man kan trimma stor och genua oberoende av varandra. Det håller ned segelbudgeten. Båten har för sin vikt mycket segel. Båtens paradgren är lätt kryss där farten är ungefär som en modern 40-fotare. Med sitt stora roder är båten lätthanterlig med rätt segelföring på alla bogar. X-99 är känd för att halvplana med full kontroll på läns me spinnaker från drygt 10 m/s. Se under Länkar en film från ett Holländskt team som med full kontroll planar i 18 knop.
Som familjebåt fungerar X-99,an utmärkt med ca 1,80 meter ståhöjd, kök, WC, 6 kojer varav kojen under sittbrunn är mycket stor och dessutom kan byggas om till två sjökojer osv. Båten känns förvånansvärt luftig och rymlig. Flera ägare har utrustat sina båtar med kyl, hyllor, värmare, instrument mm. Två personer klarar enkelt att segla båten och flera team seglar ”short handed race”. Ingenting är stort och tungt. Dessutom går det pga den vackert fallande stäven lägga till i naturhamnar.
Historik
X-99,an konstruerades 1985 av välkände danske konstruktören Niels Jeppessen. och byggdes på X-Yatch i Haderslev på Jyllands sydostkust. Klassen växte snabbt och snart kappseglade man i 9 länder liksom seglade VM. Båten är världens största ”Ten Meter One Design” med ca 600 båtar tillverkade. De fem första åren tillverkade båtar kallas X-99 Mk1. De har en 10 hk Bukh dieselmotor. Efter 1990, nummer 300 ungefär, kom Mk1,5 med bättre fönsterkonstruktion, Volvo 10 hk dieselmotor samt stålram som kölen är fäst i mm. 1996 kom Mk2 med omarbetad däckslayout och nya fönster. En Mk1,a kan konkurrera på en kappsegling med en Mk2. Alla versioner mäter in i samma strikta entypsregel.
UPPDATERAD: 29
DEC 2017 21:49Skribent: Kenneth Höglund, Calle
Philgren
Epost: Adressen
Gömd